کپیرایتر (Copywriter) کسی است که محتوای قانعکننده و دقیق و جذاب برای مخاطب تولید میکند. هدف محتوا کپی رایتینگ تشویق مردم به انجام کاری مشخص است. این کار معمولا شامل خرید یک محصول یا اشتراک یک سرویس یا خدماتی مشخص میشود. کپی رایتر ها همواره درصدد یافتن روشهای خلاقانه برای تبدیل ایدههای انتزاعی مشتریان به محتوای جذاب تبلیغاتی هستند. به طور کلی آنها به تولید مطالب تبلیغاتی برای وبسایتها، نشریات و مجلات، وبلاگها، برنامههای تلویزیونی و انواع رسانههای محتوا محور میپردازند.
مراحل انجام پروژه کپی رایتینگ در سایت کاربازار به شرح زیر است:
ثبت سفارش به صورت رایگان
بررسی سفارش و روش سفارش توسط کارفرما
تایید نهایی سفارش و پرداخت هزینه سفارش
تحویل سفارش
پرداخت صورت حساب توسط کارفرما
بررسی (رد یا تایید یا نیاز به ویرایش) پروژه توسط کارفرما
ثبت سفارش یا پروژه به صورت رایگان:
انتخاب روش انجام سفارش:
پس از آن که سفارش کپی رایتینگ خود را بر روی میز کار ثبت کردید، میتوانید انتخاب کنید که سفارش شما به یکی از روش های زیر انجام شود: 1- سفارش توسط کاربازار به یک مجری ارجاع شود. در این روش کارفرما انجام سفارش خود را به کاربازار می سپارد و کاربازار مجری را انتخاب و مدیریت پروژه سفارش شما را تا زمان تحویل به عهده خواهد داشت. 2- سفارش توسط کارفرما به انتخاب خود به یک مجری ارجاع شود. در این روش کارفرما میتواند از میان مجریان مختلف یک یا چند مجری را انتخاب نموده و سفارش را برایشان ارسال نماید و در صورت تایید مجری سفارش توسط یکی از مجریان صورت می پذیرد. (برای انتخاب فرد مناسب جهت انجام سفارش خود بهتر است ابتدا نمونهکارهای مجریان مختلف را مشاهده کنید و سپس یکی از آنها را برای انجام سفارش انتخاب کنید. )در این روش کاربازار تنها مدیریت پرداخت امن را برای مجری و کارفرما به عهده خواهد داشت. 3- سفارش به صورت مناقصه به مجریان ارجاع شود. در این روش کارفرما میتواند سفارش را برای تمامی مجریان فعال بر روی میز کار در قالب مناقصه ارسال نماید و مجریان پیشنهاد خود را در خصوص زمان و هزینه انجام سفارش به شما اعلامی می نمایند و کارفرما می توانید انتخاب نماید از میان مجریان کدام یک سفارش را انجام دهند. (برای انتخاب مجری مناسب جهت انجام سفارش خود بهتر است ابتدا نمونهکارهای مجریان مختلف را مشاهده کنید و سپس یکی از آنها را برای انجام سفارش انتخاب کنید. )در این روش کاربازار تنها مدیریت پرداخت امن را برای مجری و کارفرما به عهده خواهد داشت. 4- سفارش به کارموزان ارجاع می شود. در این روش سفارش کارفرما توسط کاربازار به یکی از کاراموزان ارجاع می شود و توسط تسهیلگر میز کار مدیریت سفارش انجام خواهد شد تا خروجی سفارش از کیفیت مناسب برخوردار باشد. سقف پرداختی کارفرما سفارش کمتر از رقم سفارش در حالت عادی می باشد و رقم نهایی توسط تسهیلگر متناسب با خروجی کارآموز محاسبه و توسط کارفرما پس از تایید محتوا پرداخت می شود. در این روش أولا کارفرما از یک کار آموز حمایت می نماید تا در این شغل فعالیت جدی نماید و تسهیلگران میز کار ها به کارآموزان را هدایت می کنند تا خروجی متناسب با نیاز کارفرما باشد ضمنا در این روش کارفرما هزینه کمتری پرداخت می نماید. 5- سفارش در قالب مسابقه ریتم(رویداد یکپارچه تولید محتوا) در این روش کارفرما سفارش خود را شامل زمان،موضوع،قالب،میزان خروجی و جایزه را مشخص می نماید و هزینه برگزاری مسابقه را پرداخت می نماید، کاربازار مسابقه را متناسب با نیاز کارفر ما طراحی و در میان مجریان منتشر می نماید. ایده های مجریان توسط کاربازار دریافت و برای کارفرما ارسال می شود تیم داوری شامل نماینده کاربازار و نماینده کارفرما بهترین ایده یا ایده ها را انتخاب می نماید و سفارش به تیم برنده ارجاع می شود.در این روش مدیریت مسابقه و اجرا توسط کاربازار انجام می شود.
تعیین بودجه:
پس از انتخاب مجری مناسب، نوبت تعیین قیمت پروژه فرا میرسد. قیمت معمولا بر اساس تعداد کلمات متن مورد نظر به صورت کلمهای یا ساعت کاری اختصاص داده شده، موضوع و میزان پیچیدگی متن و سایر نیازها و درخواستهای شما تعیین خواهد شد.
ارسال پروژه توسط مجری:
پس از تعیین قیمت، مجری فرآیند نگارش متن شما را آغاز میکند و پس از تکمیل شدن متن، آن را برای شما ارسال میکند. در این مرحله شما میتوانید کیفیت متن را با توجه به درخواست و نیاز خود بررسی کنید و چنانچه به تغییرات و یا اصلاحاتی نیاز بود آن را با مجری مورد نظر درمیان بگذارید تا اقدامات لازم توسط او انجام شود.
تحویل نهایی پروژه:
پس از انجام تغییرات و اصلاحات مورد نظر کارفرما پروژه توسط مجری به کارفرما تحویل داده میشود و به تایید نهایی او میرسد و فرآیند انجام پروژه به پایان میرسد.
در زمان سفارش کپی رایتینگ در کاربازار چه اطلاعاتی از کارفرما دریافت می شود؟
اطلاعاتی در زمینه موضوع پروژه و انتظارات کارفرما
زمان لازم برای تحویل پروژه
نرخ و شیوه قیمت گذاری (کلمهای یا ساعتی)
چگونگی بررسی پروژه توسط کارفرما (امکان ویرایش پروژه توسط مجری)
موضوع:
در ابتدا باید مشخص شود که متن کپی رایتینگ برای چه موضوعی است و اطلاعات لازم توسط کارفرما به مجری ارائه شود.
تعداد متون:
کارفرما باید تعداد متنهای مورد نظر را باید مشخص کند و به اطلاع مجری برساند.
شرح متن:
توضیحات لازم و تکمیلی در مورد متن باید به اطلاع مجری برسد که شامل عنوان، لحن نگارش، جامعه هدف (پرسونا) و توضیحات مرتبط با موضوع میشود.
زمان تحویل:
کارفرما باید در ابتدا تاریخ و زمان تحویل متن کپی رایتینگ را مشخص کند و آن را به اطلاع مجری برساند تا او نیز از زمان مقرر شده برای انجام پروژه مطلع باشد و در صورت نیاز در خصوص زمان تحویل پروژه هماهنگی لازم با کارفرما انجام شود.
بودجه:
کارفرما باید قبل از انجام پروژه توسط مجری بودجه مورد نظر برای نگارش متن مورد نظر را مشخص کند. در مرحله بعد مجری نظر خود را در خصوص بازه بودجه تعیین شده به کارفرما اعلام میکند.
نکات و توضیحات تکمیلی:
باید هر گونه نکات و توضیحات تکمیلی که نیاز است مجری از آن باخبر باشد، توسط کارفرما اعلام شود. کارفرما میتواند نیازهای خاص خود را در فرم ثبت سفارش، بیان کند و آن را به اطلاع مجری برساند. معرفی شغل
شغل یا مهارت کپی رایتینگ چیست؟
کلمه کپی به معنای متنی است که هدف آن فروش محصولات در دنیای بازاریابی و تبلیغات است. پس مجری یا تبلیغنویس به متخصصانی که این متنها را تولید میکنند، گفته میشود. کپیرایتر، نویسندهای است که با هدف بازاریابی مؤثرتر و فروش بیشتر محصولات و یا خدمات، محتوای مفید، کوتاه، متوسط یا بلند تولید میکند.
برای داشتن شغل کپی رایتینگ چه مهارتهایی مورد نیاز است؟
مهارتهای گوناگونی برای داشتن شغل کپی رایتینگ نیاز است که از مهمترین این مهارتها میتوانیم به خلاقیت، شناخت نسبی بازار هدف و مهارت در نویسندگی اشاره کنیم. شناخت انواع رسانه برای کپی رایتینگ نیاز است و آشنایی با اصول سئو، شناخت مشتریان هدف و مطالعه کردن در یک زمینه خاص و نگارش متن به صورت مستقیم و هدفمند از بدیهیترین مهارتهای مورد نیاز شغل کپی رایتینگ محسوب میشود.
چه دورههای آموزشی برای کسب مهارت کپی رایتینگ نیاز است؟
مهارتهای کپی رایتینگ با مهارت تولید محتوا متفاوت است. هدف از تولید محتوا ارائه محتوایی بسیار با کیفیت برای جذب مخاطب بیشتر است. اما در کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی، مجری بر روی جذب کاربر بیشتر متمرکز است. در کپی رایتینگ تمرکز بر روی متقاعد کردن مشتریان است تا فروش بیشتری انجام شود و یا هدفی که کارفرما به دنبال آن است محقق شود. خبرنامه ایمیلی، مطالب وبسایت، ایجاد پادکست و وبلاگ نویسی در حوزه تولید محتوا است و کپی رایتینگ به متن و یا شعار تبلیغاتی برای انواع صفحات فروش و تبلیغات برند اشاره دارد. پس برای کپی رایتینگ کسب مهارتهای زیر کاربردی و لازم است:
شناخت بازار
اصول بازاریابی و فروش
مهارت و هنر تاثیرگذاری، متقاعد کردن و روانشناسی فروش
ارائه مطالب به صورت مستقیم و کوتاه و کاربردی
درک صحیح نیاز کارفرما از سفارش پروژه کپی رایتینگ
مهارتهای سئو در کپی رایتینگ
مهارت کپی رایتینگ و افزایش فروش
و...
درباره ایران فراگیر
امروزه، مهارتهای نرم در کسب درآمد و خود اشتغالی، کار تیمی و رشد و توسعه سازمان، بیش از مهارتهای سخت اهمیت دارند و در حقیقت نقشه راه یادگیری برای رسیدن به شایستگیهای شغلی در مهارت آموزی است.
لذا فراگیری مهارتهای لازم برای توسعه فردی، لازمه توانمندسازی کارجویان است و ایران فراگیر مسیر توسعه مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار کارجویان را فراهم ساخته است.
کارجویان با انتخاب مسیر رشد بر اساس توانمندی و استعدادهای خود در ایران فراگیر، مهارت های لازم را در قالب دورههای آموزشی طی خواهند کرد و به صورت مستمر تحت مهارتسنجی از طریق پلت فرم هوشمند قرار میگیرند و نتایج آن به طور مستقیم در اختیار ایشان قرار می گیرد.