نام های دیگر این شغل
1st AD
توصیف شغل
دستیار اول کارگردان نقشی حیاتی در یک فیلم دارد زیرا این شخص مسئولیت برگزاری یک تولید سریع و بدون دردسر را بر عهده دارد. او شخصی است که به صورت کلی 'مکان فیلمبرداری' را اداره میکند، با این حال کار او قبل از شروع فیلمبرداری آغاز میشود.
دستیار اول کارگردان ابتدا کمک میکند تا چگونگی فیلمبرداری هر صحنه در فیلمنامه تعیین شود. این بدان معنا است که در یک فیلمنامه تعداد و نوع تصاویر مورد نیاز برای هر صحنه را تحلیل میکند. در مرحله قبل از تولید، دستیار اول کارگردان همراه با کارگردان و کارگردان تصویربرداری فهرستی از تصاویر مورد نیاز را ایجاد میکند. همچنین او در فرآیند برداشت همراه با دیگر اعضای تیم حضور داشته و کمک میکند تا شاتها به خوبی به تصویر درآیند.
دستیار اول کارگردان همچنین برنامهریزی فیلمبرداری کلیه مراحل تصویربرداری اصلی و برنامهی تماس برای هر روز تولید را ایجاد میکند. در طول فیلمبرداری، او در میان کارگردان و سایر اعضای تیم قرار دارد. این به آن معنی است که زمان لازم برای هر شات ثبت شده را پیگیری کرده و تیم را در زمان بندی نگه میدارد. دستیار اول کارگردان همچنین پیشرفت روزانه تولید را ارزیابی میکند تا مشخص شود آیا این پیشرفت با زمان پیشبینی شده برای تکمیل تولید هماهنگ است یا خیر.
همانطور که مسئولیتهای فوق نشان میدهد، نقش دستیار اول کارگردان برای موفقیت یک فیلم، برنامه تلویزیونی، تجاری یا نوع دیگری از تولید بسیار حیاتی است.
چشم انداز حرفه ای
با توجه به اهمیت دستیار اول کارگردان در یک تولید، این شغل میتواند بسیار مورد نیاز باشد.
اگرچه بسیاری از تخصصهای دیگر در تولید مانند بازیگر، کارگردان و کارگردان تصویربرداری، ممکن است بیشتر افراد را به خود جذب کنند، اما کسانی که در این صنعت فعالیت میکنند میدانند که یک دستیار اول کارگردان حرفه ای که درک کاملی از آنچه از او انتظار میرود داشته باشد، دقیقا به اندازه شغلهای ذکر شده در بالا ارزشمند است.
به طور کلی یک دستیار اول کارگردان که وظایف مورد نظر را درک کند، مهمترین عامل در یک تولید محسوب میشود. به همین دلیل یک دستیار اول کارگردان قابل اعتماد و باتجربه میتواند امنیت شغلی نسبی داشته باشد، زیرا کارگردانان و تهیهکنندگانی که با او همکاری میکنند، احتمالاً تمایل دارند که در پروژه های آتی نیز با او همکاری داشته باشند.
یک دستیار اول کارگردان حرفه ای میتواند با عملکرد خود، مهارتهای سازماندهی و توانایی کنترل خود در شرایط پراسترس، شهرت زیادی را برای خود ایجاد کند. با این حال، موفقیت کلی آنها نیز بستگی به برقراری ارتباطات در طول فعالیت حرفهای خود دارد، به طوری که به محض تأیید شدن یک پروژه جدید، نام آنها اولین نامی باشد که به ذهن افراد خطور میکند.
به علاوه، افرادی که در حرفه دستیار اول کارگردان مشغول هستند باید به خاطر بسپارند که صنعت سرگرمی قابل پیشبینی نیست. گرچه آنها ممکن است بسیار ماهر باشند، اما پروژهها به طور مداوم در حال آمد و رفت هستند، که این میتواند منجر به ایجاد یک شغل نامنظم در کل زندگی حرفهای آنها شود.
مسیر شغلی
برخلاف شغل هایی چون بازیگر، کارگردان، کارگردان تصویربرداری و سایر تخصصهای حوزه تولید، در حوزه آکادمیک توجه و تأکید کمتری به تبدیل شدن به یک دستیار(معاون) اول کارگردان وجود دارد. به این معنی که بیشتر مسیر حرفهای یک دستیار اول کارگردان باید به طور عمده توسط خود این افراد پیگیری شود.
آنچه که افراد علاقهمند به این شغل با سایر تخصصها مشترک دارند این است که اکثر افرادی که تازه به حرفه خود شروع میکنند، باید با پروژههای کوچکی آغاز کنند تا بتوانند در آنجا شروع به یادگیری کنند. برای یک دستیار اول کارگردان، این ممکن است به معنای تقویت مهارت و استعدادها با حضور در فیلمهای دانشجویی یا کوتاه باشد.
آنها ممکن است به عنوان کارآموز، دستیار تولید یا دستیار دوم کارگردان در تولیدات بزرگتری کار کنند، که این امر به آنها فرصت یادگیری را میدهد. در حین انجام وظایف مختص خود در این شغلها، میتوانند مواردی را که برای تبدیل شدن به یک دستیار اول کارگردان لازم است را نیز یاد بگیرند.
با توجه به تعداد زیادی از مسئولیتهایی که دستیار اول کارگردان در فرآیند قبل از تولید و تصویربرداری اصلی بر عهده دارد، برای افرادی که در این مسیر حرفهای قرار دارند، برای کسب تجربه بیشتر میتوانند در پروژه های بیشتری شرکت کنند. در بسیاری از موارد، این ممکن است به معنای کار داوطلبانه باشد، به ویژه اگر پروژه یک فیلم دانشجویی یا فیلم کوتاه باشد.
با کسب تجربه و تخصص، حتی یک دستیار اول کارگردان نسبتاً تازه کار نیز میتواند درجه حرفهای بودن خود را ارتقا دهد و در پروژههای بزرگتر و پیچیدهتری مشغول شود. بسته به اهداف حرفهای، یک دستیار اول کارگردان ممکن است در صنعت فیلمسازی مستقل یا در صنعت تولیدات تجاری به سمت پیشرفت به مسیر خود ادامه دهد.
تجربه و مهارتها
یک دستیار اول کارگردان حرفه ای باید به چندین مهارت مجهز باشد.
اول از هر چیزی، او باید بتواند درک بالایی از تجزیه و تحلیل صحنه به صحنه از یک فیلمنامه داشته باشد. سپس، باید توانایی همکاری و ارتباط با افراد مختلف را در طول پروژه داشته باشد. پس از آن باید مهارتهای مدیریتی بسیار بالایی در امر زمانبندی داشته باشد تا بتواند برنامه و بودجه تولید را در حیطه کاری خود مدیریت کند.
اگرچه بعضی از این مهارتها میتوانند در کلاسهای آموزشی تقویت شوند، اما دستیار اول کارگردان میتواند با تمرین و مداومت در آنها در زمینه کاری خود، تبدیل به یک متخصص شود. به همین دلیل تجربه بسیار مهم است.
بهترین زمان برای یادگیری نحوه حفظ آرامش و حرکت پروژه به جلو، زمانی است که در مجموعه حضور دارید و باید همزمان با مدیریت افراد و تایم، توانایی حفظ آرامش خود را نیز فرا بگیرید. با این حال، هر دستیار اول کارگردان بزرگی باید از جایی شروع کند.
برای هر کسی که میخواهد وارد این بخش از صنعت سرگرمی شود، قبول هر فرصت شغلی که سر راهتان قرار میگیرد، لازم است. حتی اگر این بدان معنا باشد که در ابتدا به عنوان کارآموز، دستیار تولید یا دستیار دوم کارگردان مشغول شوید. شما همچنین میتوانید کارهایی که دستیار اول کارگردان انجام میدهد را مطالعه کنید و از او یاد بگیرید.
با فیلمهای کوچکی مانند فیلم دانشجویی، اغلب مبلغ پرداختی کم است، که به این معناست که یک دستیار اول کارگردان نوظهور ممکن است هر از گاهی پروژههایی را به صورت رایگان انجام دهند تا بتوانند در آنها تجربه کسب کنند.
اگرچه مسائل مالی زندگی همیشه مهم بوده، اما تا میتوانید پروژه هایی را به منظور کسب تجربه انجام دهید، تا زمانی که بتوانید به پروژههای با بودجه مناسب بپیوندید، این امر به شما کمک خواهد کرد تا مهارتهای مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک دستیار اول کارگردان را بدست آورید.
تحلیل نمونه فیلمنامه
سازماندهی
سازماندهی عنصری حیاتی در فرآیند تجزیه فیلمنامه است. در نهایت، شما هر جنبه از فیلمنامه را جداگانه در نظر میگیرید و تأیید میکنید که مواد مورد نیاز برای بخشهای مناسب آن قابل دسترسی است، بنابراین کار شما باید روشن و سازماندهی شده باشد تا به راحتی و به خوبی قابل درک باشد.
خواندن دوباره و دوباره فیلمنامه
حتماً فیلمنامه را چندین بار بخوانید تا با آن آشنایی بیشتری پیدا کنید. فیلمنامهها به طور معمول اسنادی با چند لایه و زیرمتن هستند که نیازمند خواندن چندین باره بوده تا به طور جامع قابل فهم باشند. و این از منظر خلاقیت است. این ایده از منظر فنی هم صدق میکند - قبل از شروع به تجزیه فیلمنامه، شما باید به طور کامل با آن آشنا باشید.
شناسایی عناصر داستان
عناصری مانند ژانر، دوره زمانی و محل قرارگیری باید به سرعت مورد توجه قرار گیرند، اما هنگامی که شما به عمق متن فیلمنامه نفوذ میکنید، شناخت هسته داستان فیلمنامه ضروری خواهد شد. این در هنگام تصمیمگیریهای اطلاعرسانی در طول فرآیند تجزیه و تحلیل مفید خواهد بود.
ایجاد لیست تجزیه
از نرمافزارهای تجزیه فیلمنامه (یا حتی به شکل سنتی توسط قلم و کاغذ) استفاده کنید تا یک جدول شامل شماره صحنه، شخصیتها، کمد لباسها، وسایل جانبی، مکانها، لباسها(کاستوم ها)، افکت های ویژه و موارد دیگر را بسازید.
تجزیه و تحلیل صحنهها
هر صحنه را به اجزای پایهای آن تجزیه کنید. به محل/موقعیت، زمان روز و جزئیات خاص هر صحنه توجه کنید. شخصیتهای مورد نیاز برای هر صحنه و هر حرکت قابل توجهی که در طول صحنه رخ میدهد را لیست کنید.
لیست شخصیتها
برای تمام شخصیتها در هر صحنه لیستی بسازید. جزئیات مهم شخصیتها مانند وسایل خاص و تغییرات لباس آنها را همیشه مد نظر داشته باشید.
شناسایی لباس و وسایل جانبی
شما باید برای هر صحنه لیستی از تمام لوازم دکور و وسایل جانبی مورد نیاز بسازید. جزئیات در اینجا حائز اهمیت است، بنابراین حتماً اقلام ملموس و همچنین عناصری که به ایجاد جو صحنه کمک میکنند، را دربرگیرید.
پیگیری لباس ها
برای تغییرات لباس شخصیتها در طول فیلمنامه، یک جدول زمانبندی بسازید. بخش لباسها به این اطلاعات نیاز دارد تا به تداوم شخصیت و داستان پردازی در پوشش افراد اطمینان حاصل کند.
تشخیص افکت های ویژه و بدل کاری ها
صحنههایی را که شامل بدل کاری ها، افکت های ویژه و هر چالش فنی دیگری هستند را شناسایی کنید. کار بدل کاری و افکت های ویژه (هر دو حالت عملی و CGI) نیازمند زمان آمادهسازی است و این لیست امکان برنامهریزی صحیح و هماهنگی با بخشهای مربوطه را برای تضمین ایمنی و امکانپذیری فراهم میکند.
پیگیری پیوستگی کار
به یاد داشته باشید که پیوستگی در ایجاد یک داستان باورپذیر برای مخاطبان بسیار حائز اهمیت است. باید با توجه به هر عمل تکراری، وسایل یا جزئیاتی که در صحنهها تکرار میشوند، پیوستگی را تضمین کنید.
برآورد منابع و زمان
هر صحنه را از نظر منابع و زمان مورد نیاز تحلیل کنید. در گزارش خود، تعداد آمادهسازیهایی که کارگردان نیاز دارد، پیچیدگی فریمهایی که میخواهید بگیرید و هر چالشی که با لوکیشن مرتبط است را در نظر بگیرید.
اولویتبندی صحنهها
گاهی اوقات تولیدات، بودجه و زمان را بیش از حد میگیرند و بعضی از صحنهها باید قربانی شوند. بر اساس عوامل لجستیکی، محدودیتهای بودجه و یا سایر ملاحظات خلاقانه که ممکن است بر برنامه تولید تأثیر بگذارند، اولویتبندی صحنهها را انجام دهید. چنین کاری این اطمینان را میدهد که عناصر اساسی بیشتر مورد توجه قرار میگیرند. با کارگردان فیلم درباره این موارد مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید که مواد مهم در بالای لیست قرار دارند.
بازبینی و بازنگری
به دلایل مختلف، فیلمنامهها به طور مداوم بازبینی و بازنویسی میشوند. مطمئن شوید که از هر تغییری که فیلمنامه از آن عبور میکند آگاه هستید تا نسخه بهروز شدهای از فیلمنامه را تجزیه کنید. حتماً به دقت تمام تغییرات را دنبال کنید؛ حتی تغییرات کوچک میتوانند بر بودجه، پراپ ها، لباسها، انتخاب بازیگران، لوکیشن و برنامهریزی تأثیر بگذارند.
آموزش
برای تبدیل شدن به یک دستیار اول کارگردان موفق، داشتن مدرک دانشگاهی ضروری نیست، اما میتواند مفید باشد.
تحصیلات عالی مکانی است که در آن میتوانید در یک محیط با استرس و هزینههای کمتر آموزش ببینید. همچنین میتوانید روابط ارزشمندی با افراد با انگیزه مشابه - همچون بازیگران، کارگردانان، مدیران تصویربرداری و غیره - برقرار کنید که در آینده ممکن است شما را برای یک شغل توصیه کنند. همچنین، درک و ارزیابی یک فیلمنامه و درک اینکه چگونه آنچه در روی کاغذ نوشته شده است به تصاویر واقعی تبدیل میشود، نیز با حضور در دانشکده فیلمسازی میتواند اتفاق بیفتد.
برای کسب یک مدرک دانشگاهی، باید به یک دانشگاه فیلمسازی قوی رفته تا بتوانید در مواردی مانند پیشتولید و فیلمبرداری اصلی، تجربه و آموزش کافی را کسب کنید.
به طور کلی، تحصیل در دانشگاه به عنوان یک دستیار اول کارگردان برای شروع به کار حرفهای شخص تنها اولین قدم خواهد بود. آموزش واقعی را باید در جهان واقعی و در پروژه ها جستجو کرد. در اینجا شما با قبول کار در فیلمهای کوتاه، فیلمهای مستقل و دیگر پروژههای با بودجه کم میتوانید در حین کار آموزش ببینید و تجربه لازم را برای رشد مهارتهای خود به دست آورید.
این نوع پروژهها به شما در تسلط بر جنبههای رایجتر شغل دستیار اول کارگردان، مانند تجزیه فیلمنامه، لیست فریمها، برنامهریزی فیلمبرداری و برگههای فراخوان کمک میکند. هر چه در این زمینهها ماهرتر شوید، درخواست های بیشتر به شما برای کار در پروژههای دیگر به عنوان دستیار اول کارگردان ارائه شده و میتوانید در پروژههای بزرگتر با بودجه بیشتر مشغول به کار شوید.