نام های دیگر این شغل
Cinematographer, DP, DOP
توصیف شغل
یک کارگردان عکاسی (یا سینماتوگرافر) مسئولیت ایجاد زبان بصری فیلم را از طریق نورپردازی، زوایای دوربین، حرکت دوربین، قاببندی دوربین و انتخاب لنزها بر عهده دارد.
او در همکاری با کارگردان، ظاهر و استایل فیلم را ایجاد میکند. در این نقش، کارگردان عکاسی رهبری بخش دوربین و نورپردازی (گاهی اوقات هم با عملکرد اپراتورها و خلبانان پهپادها) را بر عهده دارد. به دلیل این مسئولیتها، یک کارگردان عکاسی باید درکی هم از حساسیتهای خلاقانه و فنی که در فیلمبرداری یک فیلم، مجموعه تلویزیونی یا هر نوع دیگری از محتوا نقش میبازند، داشته باشد.
کار کارگردان عکاسی قبل از فیلمبرداری اصلی آغاز میشود. در طول پیشتولید، او با کارگردان دربارهی ایده کارگردان برای فیلم گفتوگو میکند، در ساخت تصاویر نوار و لیستهای دوربین برای تولید کمک میکند و آغاز به انتخاب درباره دوربین و سایر تجهیزات میکند.
پس از اتمام فیلمبرداری اصلی، هنوز هم ممکن است به کارگردان عکاسی در راهنمایی و راهبرد در زمان ویرایش فیلم و اعمال تصحیح رنگ نیاز باشد.
چشم انداز حرفه ای
با اینکه بیشتر مردم به کارگردان به عنوان مهمترین فرد در یک فیلم یا هر نوع دیگری از سرگرمی نگاه میکنند، حقیقت این است که یک کارگردان عکاسی عالی نیز میتواند تأثیر بسزایی در یک قطعه محتوا داشته باشد.
بنابراین، کسانی که قصد دارند کارگردان عکاسی شوند، میتوانند در سطوح فوقالعادهای از موفقیت شغلی قرار بگیرند. با این حال، برای دستیابی به این موفقیت، آنها باید درکی عمیقی را از تصاویر متحرک و اینکه چگونه میتوان تأثیر احساسی مطلوب را به دست آورند، داشته باشند؛ که این به هر دو تخصص فنی و خلاقانه نیازمند است.
بسیاری از کارگردانان عکاسی برای به دست آوردن درک جامعی از فرایند تشکیل تصویر و رسیدن به تأثیر احساسی مطلوب، شروع کار حرفهای خود را به وسیله آموزشهای رسمی مانند دانشکده فیلم یا عکاسی، آغاز میکنند.
اگرچه ممکن است برای کسب آن مهارتها چند سال زمان لازم است، اما در نهایت این موضوع به نفع یک کارگردان عکاسی نوپا خواهد بود، زیرا با توجه به آموزشی که دریافت کردهاند، میتوانند به سرعت نرخ دستمزد روزانهای برای خود تعیین کنند. علاوه بر این، آموزش رسمی به کارگردانان عکاسی نوپا فرصتی داده تا در تعدادی از فیلمهای دانشجویی کار کنند که این نیز میتواند به آنها کمک کند که پس از فارغالتحصیلی بلافاصله به کار بپردازند.
از آنجا به بعد، معمولاً مسئله به سمت حفظ روابط حرفهای و توسعه مهارتها کشیده شده که به کارگردانان عکاسی جوان کمک خواهد کرد تا بر پایهی موفقیتشان رزومه خود را بنا کرده و در تولیدهای بزرگتر و پیچیدهتر به کار مشغول شوند.
در پروژههایی بزرگتر، حقوق کارگردانان عکاسی به طور طبیعی بیشتر خواهد بود. با توجه به آرزوهای شغلی یک کارگردان عکاسی، برخی از آنها ممکن است به سمت فیلمها و سریالهای معروف رفته و حتی به سمت حرفه کارگردانی متمایل شوند.
مانند تقریباً هر تخصص دیگری در صنعت سرگرمی، موفقیت یک کارگردان عکاسی بستگی به ترکیبی از اخلاق کاری، توانایی برقراری و حفظ ارتباطات حرفهای و نیز تسلط بر چندین مهارت دارد.
مسیر شغلی
درک نحوه کار انواع مختلفی از دوربینها و ساختار نورپردازی از جمله مهارتهایی هستند که میتوان آنها را در حین کار یاد گرفت، اما در بسیاری از موارد، کارگردانان عکاسی نوپا به دانشکده رفته تا این مهارتها را یاد بگیرند. بنابراین، تعداد قابل توجهی از کارگردانان عکاسی با یک آموزش رسمی مسیر شغلی خود را آغاز میکنند.
اگرچه دانشگاه یا برنامه فنی میتواند به کارگردانان عکاسی نوپا فرصتی بدهد تا در پروژههای کوچک شرکت کنند، با این حال پس از فارغالتحصیلی، احتمالاً باید به عنوان اپراتور دوربین یا دستیار اول دوربین وارد این حوزه شوند. با این رویه افراد میتوانند در حال به دست آوردن تجربههای لازم برای تبدیل شدن به کارگردانان عکاسی در پروژههای بزرگتر باشند.
اگر یک کارگردان عکاسی نوپا تصمیم بگیرد وارد تجربه تحصیلات دانشگاهی نشود، معمولا به عنوان کارآموز یا دستیار تولید شروع به کار کرده تا کم کم دانش ابتدایی لازم برای درک روش کار فیلمسازی را کسب کند.
با داشتن میزان کافی از تجربه کاری، کارگردانان تصویربرداری نوپا میتوانند در نهایت پروژههای کوچکی را به عهده گرفته که این خود به آنها کمک میکند تا رزومهی کاری خود را پر کنند. تجربه امری بسیار حیاتی برای رشد و موفقیت پیوسته یک کارگردان عکاسی است، لذا مهم است که به گونهای کارهای متنوعی را بپذیرند که آنها را با انواع مختلفی از پروژهها و سبکهای فیلمسازی آشنا کنند تا مهارتهایشان را تقویت و بهبود بخشند.
کارگردانان عکاسی باید علاوه بر توسعه مهارتهایشان، همیشه باید توجه ویژه ای به روابط حرفهای خود داشته باشند، زیرا اغلب کارگردانان، تهیهکنندگان و نورپردازانی که با آنها در یک پروژه همکاری میکنند، افرادی هستند که احتمالاً آنها را برای پروژه بعدی نیز توصیه میکنند.
تجربه و مهارتها
بسیاری از تخصصها در صنعت تولید، ترکیبی از مهارتهای فنی و خلاقانه هستند، و تخصص کارگردانان عکاسی نیز از این قائده مستثنی نیست.
همانگونه که گفته شد، کارگردان عکاسی باید بتواند جنبههای فنی تجهیزات ضبط تصویر در حرکت را درک کند. این بدان معناست که باید این درک را داشته باشد که چگونه دوربین و تجهیزات نورپردازی به صورت جداگانه و در کنار هم کار میکنند تا بتوان تصویر موردنظر را در هر لحظه ضبط کنند. اگر چه یک کارگردان عکاسی در صنعتی با تصاویر متحرک کار میکند، اغلب با درک عکاسی ثابت، میتوان پایه ای قوی از دانش را نیز بدست آورد.
بجز این مهارتهای فنی، ایجاد لحن احساسی برای هر پروژه از وظایف کارگردانان عکاسی است. در برخی از تولیدات، کارگردان ممکن است بخواهد تصاویر واقعگرایانهای را از آنچه در حال ضبط است ثبت کند. در پروژههای دیگر، کارگردان ممکن است به سمت ایجاد تصاویری با نگاهی سبک گرایانه و به شکلی هدفمند به جلب توجه مخاطب بروند. کارگردان عکاسی باید با درک دیدگاه خلاقانه کارگردان و دانستن اینکه چگونه میتوان با استفاده از تجهیزات و روشهای فنی آن دیدگاه را به دست آورد، دستورالعملهای کارگردان را اجرا کنند.
درک چگونگی همکاری با دیگران نیز از توانایی های کارگردان عکاسی است. اگرچه تولیدات بزرگتر پشتیبانی لازم را برای یک کارگردان عکاسی فراهم میکنند تا بتواند به طور کامل بر روی وظایف خود تمرکز کند، با این وجود یک کارگردان عکاسی بخشهای دوربین و نورپردازی را اداره کرده، که این به معنای درک چگونگی ارتباط با کارکنان بوده و نیز حصول اطمینان از اینکه آنها قادر به انجام مسئولیتهایشان برای به دست آوردن نتیجه در هر شات موردنظر هستند.
تمامی این مهارت ها مانند تسلط فنی، دید خلاقانه و مدیریت کارکنان فقط با گذشت زمان و تجربه قابل توسعه و بهبودی است. به همین دلیل، کارگردانان عکاسی باید بتوانند از تمامی فرصتهای ممکن برای به دست آوردن این تجربه و عمیق تر کردن دانش تخصصی خود بهرهبرداری کنند.
آموزش
تصویربرداری به طور جهانی به عنوان بخشی بنیادی از فرایند ساخت فیلم شناخته میشود، به همین دلیل بسیاری از مدارس فیلمسازی برنامههایی با تمرکز فراوان بر روی آن ارائه می دهند. موسسات بزرگ و کوچک، گزینههایی در تولید فیلم دارند که به دانشجویان این امکان را داده تا دنیای تصویربرداری را بررسی کنند، اما بدون شک مدارس مشهوری در جهان مانند UCLA، USC، NYU و AFI میتوانند آموزش عالی را برای افراد علاقه مند به کارگردنی عکاسی فراهم کنند.
اما شما نیازی ندارید که به یکی از پنج مدرسه برتر جهان در زمینه فیلمسازی بروید تا تجربه لازم را برای تبدیل شدن به یک کارگردان تصویربرداری ماهر کسب کنید. آنچه واقعاً مهم است، بهرهبرداری حداکثر از فرصتهایی است که در اختیار دارید. این به طور عمده به معنای پاسخ مثبت دادن به هر پروژهای است که قادر به بهرهبرداری از تواناییهای کارگردانی عکاسی شما باشد. به ویژه برای کارگردانان عکاسی مبتدی، به دست آوردن تجربه در فیلمهای دانشجویی و کوتاه بسیار مهم است.
اگر رفتن به دانشگاه برای یادگیری تصویربرداری سینمایی گزینه مناسبی نیست، کارگردانان عکاسی علاقه مند میتوانند با استفاده از دورههای کوتاهمدت یا تجربه فراوان در محل فیلمبرداری، آموزش مورد نیاز خود را به دست آورند. به ویژه برای یک شخصی که تازه شروع به کار کرده است و تصمیم گرفته است تا از آموزش رسمی صرف نظر کند، آموزش اولیه به عنوان یک کارگردان عکاسی را بتوان به شکل کارآموزی یا دستیاری کارگردان در مجموعه فیلمبرداری نیز کسب کرد.
در حالی که دستیاران تولید معمولاً انجام وظایف ابتدایی مانند خرید ناهار یا کمک به نظافت را بر عهده دارند، کسانی که علاقه مند به حرفه کارگردانی تصویربرداری هستند، باید به نیازهای بخشهای دوربین و نورپردازی توجه بسیار ویژهای نشان دهند. با پیشبینی نیازهای اعضای تیم فیلمبرداری، شخص علاقه مند میتواند ارتباطاتی با آنها برقرار نموده تا بتواند درآینده به عنوان یک دستیار تولید برای آن بخشهای خاص، کار کند که این میتواند فرایند یادگیری وی را تقویت کند.
مهم نیست که یک فیلمبردار در حال رشد از کجا شروع کند، او همواره باید به خاطر داشته باشد که آموزش او هرگز به پایان نمیرسد. به ویژه با پیشرفتهای مداوم در فناوری دوربین، حتی حرفهایترین فیلمبرداران نیز باید در صدد این باشند تا با آخرین روندها و تحولات در ساخت فیلم آشنا شده و همواره به روز بمانند.