دوره‌هادوره های شغلیآکادمی‌هااشتراکسوالات متداولاستعلام مدرکدرباره ما

اپراتور دوربین فیلمبرداری

1403/01/2011:01
اما یک اپراتور مشتاق دوربین برای رسیدن به آن موقعیت شغلی، ابتدا باید آن مهارت ها را کسب کند، که ممکن است کاری زمان بر باشد. رسیدن به این مقصود، به معنای پذیرفتن هرچه بیشتر پروژه های مختلف برای کسب تجربه، تخصص و ارتباطات حرفه‌ای است. در بسیاری از موارد، در این پروژه ها شخص ممکن است به ‌عنوان سمت دستیار تولید یا مشاغل ابتدایی مشابه دیگری وارد کار شود که در آن یک اپراتور دوربین نوظهور می‌تواند نحوه عملکرد بخش فیلمبرداری در مجموعه، و همچنین نحوه انجام نقش آن‌هایی که در موقعیت اپراتور دوربین هستند را مشاهده کرده و یاد بگیرد. کسانی که به دنبال شغلی به عنوان اپراتور دوربین هستند باید به خاطر داشته باشند که تولیدات سینمایی کوچکتر اغلب بودجه ای برای یک اپراتور دوربین اختصاصی ندارند. اغلب، خود فیلمبردار، اپراتور دوربین در پروژه‌های کوچک خواهد بود، که می‌تواند یافتن موقعیت‌های کاری برای اپراتور دوربین خارج از تولیدات مقیاس بزرگ را دشوارتر کند. به همین دلیل، اپراتورهای دوربین مشتاق ممکن است نیازمند این باشند که سایر نقش‌های بخش فیلمبرداری را نیز بر عهده بگیرند تا به یادگیری این جنبه از فیلم‌سازی ادامه دهند و ارتباطات حرفه‌ای برقرار کنند که در صنعت سرگرمی امری بسیار حیاتی است. هنگامی که اپراتور دوربین اختصاصی فرصتی برای کار در یک پروژه بدست می آورد، کسانی که خواهان این نقش هستند باید بدانند که این پروژه احتمالاً مستلزم هفته‌های کاری بین پنج تا شش روز است که از بازه زمانی چند هفته یا چند ماه ممکن است به طول بیانجامد.

نام های دیگر این شغل

Camera Person, Shooter, Steadicam

 

توصیف شغل

به عنوان بخشی از دپارتمان فیلمبرداری، اپراتور دوربین با مدیر فیلمبرداری، طراح رقص و کارگردان برای تنظیم هر پلان و کار بر روی دوربین در طول فیلمبرداری همکاری می کند. این شغل همچنین با بررسی نور و فوکوس برای هر شات، کمک شایانی به مدیر فیلمبرداری می کنند. اپراتورهای دوربین همچنین با اپراتورها و خلبانان هواپیماهای بدون سرنشین و دالی گریپ همکاری دارند.

به طور معمول، کار یک اپراتور دوربین تنها در طول فیلمبرداری اصلی انجام می شود.

 

چشم انداز حرفه ای

اپراتور دوربین موقعیت شغلی است که هم به یک ذهن هنری و هم به یک ذهن فنی نیاز دارد. علاوه بر این، آنها باید شخصی باشند که هم بتوانند دستورالعمل های مدیر و/یا مدیر تصویربرداری را دنبال کنند و هم نیازهای آنها را پیش بینی کنند.

باید گفت، یک اپراتور دوربین که می تواند تمام این جنبه های کار را انجام دهد، اپراتور دوربینی خواهد بود که تقاضای زیادی خواهد داشت.

 

اما یک اپراتور مشتاق دوربین برای رسیدن به آن موقعیت شغلی، ابتدا باید آن مهارت ها را کسب کند، که ممکن است کاری زمان بر باشد. رسیدن به این مقصود، به معنای پذیرفتن هرچه بیشتر پروژه های مختلف برای کسب تجربه، تخصص و ارتباطات حرفه‌ای است.

در بسیاری از موارد، در این پروژه ها شخص ممکن است به ‌عنوان سمت دستیار تولید یا مشاغل ابتدایی مشابه دیگری وارد کار شود که در آن یک اپراتور دوربین نوظهور می‌تواند نحوه عملکرد بخش فیلمبرداری در مجموعه، و همچنین نحوه انجام نقش آن‌هایی که در موقعیت اپراتور دوربین هستند را مشاهده کرده و یاد بگیرد.

کسانی که به دنبال شغلی به عنوان اپراتور دوربین هستند باید به خاطر داشته باشند که تولیدات سینمایی کوچکتر اغلب بودجه ای برای یک اپراتور دوربین اختصاصی ندارند. اغلب، خود فیلمبردار، اپراتور دوربین در پروژه‌های کوچک خواهد بود، که می‌تواند یافتن موقعیت‌های کاری برای اپراتور دوربین خارج از تولیدات مقیاس بزرگ را دشوارتر کند.

به همین دلیل، اپراتورهای دوربین مشتاق ممکن است نیازمند این باشند که سایر نقش‌های بخش فیلمبرداری را نیز بر عهده بگیرند تا به یادگیری این جنبه از فیلم‌سازی ادامه دهند و ارتباطات حرفه‌ای برقرار کنند که در صنعت سرگرمی امری بسیار حیاتی است.

هنگامی که اپراتور دوربین اختصاصی فرصتی برای کار در یک پروژه بدست می آورد، کسانی که خواهان این نقش هستند باید بدانند که این پروژه احتمالاً مستلزم هفته‌های کاری بین پنج تا شش روز است که از بازه زمانی چند هفته یا چند ماه ممکن است به طول بیانجامد.

زمان بسیاری در طول تولید در محل فیلمبرداری صرف خواهد شد، که اگر یک اپراتور دوربین چند فیلم پشت سر هم اجرا کند، می‌تواند فرسودگی شغلی به بار آورد. توجه به این امر بسیار حائز اهمیت است، که به ایجاد تعادل بین زندگی و کار توجه داشته باشید و زمان استراحت کافی بین پروژه ها را برای تجدید قوا و آمادگی کامل برای تولید بعدی ایجاد کنید.

در حین تولید، اپراتور دوربین بیشترین همکاری را با مدیر تصویربرداری دارد، اما این احتمال وجود دارد که با کارگردان نیز تعامل داشته باشد. هر تولید داستان متفاوتی را دارد.

سایر همکاران اصلی شامل دستیار اول فیلمبرداری، دستیار دوم فیلمبرداری، دستیار اول کارگردان و کی گریپ هستند که می‌توانند تجهیزات لازم مانند courtesy flag یا apple box را برای یک شات فراهم کنند. آنها همچنین می‌توانند در تنظیم تجهیزات برای مشکلات محیط فیلمبرداری مانند لنز فلر کمک کنند.

 

مسیر شغلی

برخی از مسیرهای شغلی در صنعت فیلم می تواند با مشاغل سطح ابتدایی مانند دستیار تولید شروع شود. اما به دلیل ترکیبی از بینش خلاق و تخصص فنی که یک اپراتور فیلمبرداری نیاز دارد، بسیاری از افرادی که وارد این حوزه می شوند با دانشکده فیلم شروع می کنند.

بسیاری از دانشکده ها کلاس‌های مخصوص دوربین فیلمبرداری را ارائه می‌کنند که می‌تواند به یک شخص مشتاق یادگیری در زمینه اپراتور دوربین فونداسیون محکمی برای آنچه این نقش مستلزم آن است، عرضه کند. علاوه بر این، آنها در دانشگاه می توانند شروع به آزمایش این مهارت ها در فیلم های دانشجویی و شاید حتی فیلم های کوتاه محلی کنند.

هرگز ارزش کار بر روی پروژه های کوچکتر را دست کم نگیرید، زیرا نه تنها فرصتی برای کسب دانش و مهارت هستند، بلکه فرصتی نیز برای ملاقات با کسانی هستند که ممکن است در آینده بتوانند برای پروژه های آینده شما را ارجاع دهند.

این نوع مشاغل - به ویژه فیلم های کوتاه و مستقل - همچنین می توانند فرصتی برای ملاقات با یک اپراتور دوربین یا مدیر تصویربرداری که به یک دستیار نیاز دارد، ارائه دهند. اگرچه به دست آوردن یک رابطه می تواند دشوار باشد، اما راهنمایی با یک حرفه ای کهنه کار دوربین فیلمبرداری می تواند برای یادگیری این حرفه و ایجاد ارتباط بسیار ارزشمند باشد.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید اگر انتظار دارید وارد حیطه حرفه‌ای ها شوید و برای پروژه‌های آینده با مسئولیت بیشتر توصیه شوید، این موقعیت‌های سطح ابتدایی محل تمرینی هستند که در آن اپراتورهای دوربین نوظهور باید اخلاق کاری و تعهد خود را به این حرفه نشان دهند. 

به دلیل هزینه تجهیزات، کسانی که به دنبال کار به عنوان اپراتور استدی کم هستند، با چالش های زیادی در این صنعت روبرو خواهند شد. برای ورود به عرصه، یک اپراتور دوربین‌ استدی کم باید علاقمند به دنبال یک سیستم استدی کم دسته دوم باشد که معمولاً ارزانتر است و بتوان با آن مهارت را تمرین کرد تا برای فیلمبرداری‌هایی که نیاز به آن مهارت دارند، آماده باشد.

همانند یک اپراتور دوربین، یک اپراتور دوربین استیدیکم احتمالاً با شغل‌های پایین دستی شروع خواهد کرد که ممکن است به میزان زیادی درآمد نداشته باشند، اما تجربه کسب شده از آنها مفید خواهد بود.

این کار امکان را به اپراتور دوربین استدی کم می‌دهد که با ایجاد نمونه کارهای خود، توجه مدیران تصویربرداری، کارگردانان و تهیه‌کنندگان را به خود جلب کند تا برای پروژه‌های بزرگتر آنها را استخدام کنند.

هرچند، در هنگام قبول این نوع شغل‌ها، اپراتور دوربین استدی کم باید اطمینان حاصل کند که تجهیزاتش به طور منظم با نیازهای تولید به‌روز شود.

یک راه برای ورود به این بخش از صنعت فیلم‌سازی ارائه خدمات خود به عنوان همزمان اپراتور دوربین و اپراتور دوربین استدی کم با نرخی ارزان‌تر از استخدام دو متخصص مجزا است. 

در صورتی که این به معنای تخفیف برای کار همزمان اپراتور دوربین/ اپراتور دوربین استدی کم تسط یک نفر باشد، بعضی تهیه‌کنندگان حاضر هستند ریسک کار با یک فرد تازه‌کار را بپذیرند.

چند نکته اضافی برای ورود به حرفه اپراتور دوربین:

شرکت در هر نوع کلاس ساخت فیلم و همکاری در فیلم‌های دانشجویی. ساخت فیلمهای کوتاه‌.

شرکت در کلاس عکاسی ثابت.

تمرین در قاب‌بندی و ترکیب.

یک شغل به عنوان دستیار تولید در محل فیلمبرداری پیدا کنید و فیلمبرداران حرفه‌ای را در حال انجام کار ببینید.


 

تجربه و مهارت‌ها

یک اپراتور دوربین باید دارای حساسیت های هنری و فنی باشد، که ممکن است از منابع مختلف ناشی شود.

همانطور که گفته شد، کالج اغلب نقطه شروع کسانی است که وارد این رشته می شوند. در اینجا آن‌ها می‌توانند با انواع دوربین‌ها، ویژگی‌های آن‌ها و اصول اولیه نحوه تنظیم تصویر با آن‌ها آشنا شوند.

کلاس هایی که به دنیای سینماتوگرافی می پردازند می توانند هم آموزش فنی را برای اپراتورهای دوربین فراهم کنند و هم به عنوان انجمنی را که در آن مفاهیم هنری نماهای مختلف مورد بحث قرار گیرد.

چه کالج برای یک اپراتور دوربین مشتاق انتخاب شود یا نه، انتخاب هر پروژه ای که اجازه می دهد زمان زیادی در صحنه برای مشاهده بخش دوربین داشته باشد، برای کسب تجربه و یادگیری پروتکل مناسب در حین کار بر روی یک فیلم کلیدی است.

 

اینکه آیا دانشگاه گزینه‌ مناسبی برای یک اپراتور دوربین علاقمند است یا نه، اهمیتی ندارد. هر شغلی که امکان حضور در محل فیلمبرداری و مشاهده بخش دوربین را فراهم کند، برای کسب تجربه و یادگیری پروتکل‌های صحیح در حین کار در فیلم مهم است.

پذیرش شغل‌هایی چون دستیار تولید، دستیار اول دوربین و یا هر نقش دیگر در بخش دوربین می‌تواند در سال‌های اولیه این حرفه کاربردی و ضروری باشد.

علاوه بر کارهایی که در محل فیلمبرداری انجام می‌شوند، یک اپراتور دوربین علاقه‌مند باید سعی کند که در یک مرکز اجاره تجهیزات مشغول به کار شود تا از این طریق بتواند جزئیات دقیق و تفاوت‌های بین انواع مختلف دوربین‌ها و تجهیزات کمکی که برای ساخت فیلم استفاده می‌شوند را فرا بگیرد.

علاوه بر این مهارت‌ها، یک اپراتور دوربین باید بتواند با سایر اعضای تیم در محل فیلمبرداری ارتباط برقرار کرده و در مواقعی که ممکن است وضعیت‌های استرس‌زا به وجود آید، آرامش خود را حفظ کند.

اهمیت جزئیات را نباید دست کم گرفت، زیرا اپراتور دوربین مسئولیت دارد که مطمئن شود مواردی ناخوشایند مانند میکروفون بوم اپراتور صدا یا مشکلات آرایش و موی بازیگران تصویر را بهم نزده و باعث اتلاف تصویر نگردد.

اپراتور دوربین اولین خط دفاعی در مشاهده این مشکلات است و وظیفه او این است که به آرامی به بخش‌های دیگر اطلاع دهد. به عنوان یک اپراتور دوربین، مهم است که کار را بدون هیچ نمایش یا هیجان دراماتیکی انجام دهید.

 

آموزش

فردی که می‌خواهد اپراتور دوربین فیلمبرداری شود و تصمیم می‌گیرد که در دانشگاه به شکل حرفه‌ای شروع کند، باید به دنبال یک دانشکده فیلم دارای برنامه قوی سینماتوگرافی بوده و همچنین فرصت‌هایی برای تمرین مهارت‌های خود داشته باشد.

بسیاری از دانشجویان همچنین در تابستان‌ها کارآموزی می‌کنند. اغلب دانشگاه‌ها کارکنانی دارند که به دانشجویان در پیدا کردن کارآموزی کمک کرده که مستقیماً به کار در بخش دوربین در یک فیلم مربوط می‌شود. همچنین کار در یک مرکز اجاره دوربین در طول تعطیلات تحصیلی نیز می‌تواند مفید باشد تا بیشتر درباره تجهیزات دوربین های فیلمبرداری بیاموزید.

مهم است که اپراتوهای آینده نگر دوربین‌ به خاطر داشته باشند که این حرفه به معنای زندگی‌کردن در گذر زمان درباره دوربین ها است، زیرا فناوری به طور مداوم پیشرفت کرده و انواع جدیدی از تجهیزات همیشه در حال ظهور هستند.

در مورد تجهیزات، همان امر برای اپراتور استدی‌کم هم صادق است. یادگیری کار با تجهیزات تخصصی نیازمند شرکت در کارگاه‌ها یا دوره‌های آموزشی هستند که در آنها می‌توانند مهارت‌های خود را با این تجهیزات خاص یاد بگیرند و آنها را تقویت کنند.

سازمان‌هایی مانند انجمن اپراتورهای استدی‌کم منابع بسیار خوبی برای پیدا کردن کارگاه‌ها و کلاس‌ها برای افزایش مهارت‌های فرد در این حوزه تخصصی هستند.

همانطور که در بسیاری از جوانب ساخت فیلم، تجربه واقعی اهمیت بسیاری دارد، در اپراتوری دوربین فیلمبرداری نیز این امر جایگاه خود را دارد، از همین رو برای اپراتور تازه کار دوربین نیز بسیار مهم است که از تمامی فرصت‌های ممکن برای یادگیری، اشتباه و رشد استفاده کرده و به توسعه تخصص خود بپردازند.


تصاویر خبر

آخرین اخبار

تصویر IMG دوره‌هادوره های شغلیآکادمی‌هااشتراکسوالات متداولاستعلام مدرکدرباره ما