دوره‌هادوره های شغلیآکادمی‌هااشتراکسوالات متداولاستعلام مدرکدرباره ماراهنمای سایت

دستیار اول فیلمبردار(تکنسین فیلمبرداری)

1403/01/2010:55
'مسئولیت اصلی دستیار اول فیلم بردار(دوربین) تکنیک کشش فوکوس یا Pull- Focus ('کشش فوکوس' به عمل تغییر فاصله فوکوس لنز دوربین به فاصله سوژه متحرک از صفحه کانونی یا تغییر فاصله بین یک جسم ثابت و یک دوربین متحرک اشاره دارد) است'، این سخن دِرِک پلاو، یک دستیار اول فیلمبردار با تجربه که در فیلم‌های سینمایی، موزیک ویدئوها و تبلیغات کار کرده است. دستیار اصلی اول فیلمبرداری، همچنین وظیفه اداره تجهیزات و مدیریت افراد در بخش فیلمبرداری را نیز بر عهده دارد. وظایف او عموماً از مرحله پیش از تولید تا مرحله تولید را شامل می‌شود. در مرحله قبل از تولید، دستیار اول فیلمبردار با کارگردان تصویربرداری (یا سینماتوگرافیست) و تکنسین تصویربرداری دیجیتال (Digital Imaging Technician) همکاری می‌کند و با مشاوره دادن درباره دوربین‌ها، لنزها و سایر تجهیزات پشتیبانی، به تحقق تصویری که کارگردان در ذهن دارد کمک کند. او همچنین سفارشات تجهیزات را ثبت کرده و تست‌های دوربین قبل از فیلم‌برداری را نیز انجام می‌دهد. در هنگام آغاز تولید، اولین کار دستیار اول فیلمبرداری در هر روز، تخلیه تجهیزات به همراه سایر اعضای بخش فیلمبرداری است. دستیار اول فیلمبردار دوربین را آماده می‌کند و برای تمرینات و جای گذاری افراد در صحنه آماده می‌شود. دستیار دوم فیلمبردار نشانه‌هایی را برای بازیگران و موقعیت‌های دوربین در طول تمرینات مشخص می‌کند در حالی که دستیار اول فیلمبردار برنامه‌ریزی برای نحوه زدن همه این نشانه ها را آماده می کند. اگر دستیار اول فیلمبردار بتواند حدس بزند که تصویربردار چه فکری می‌کند، می‌تواند تنظیمات دوربین را به بهترین شکل برای نیازهای آینده تغییر داده تا در زمان صرفه‌جویی شود. سپس دستیار اول فیلمبردار دوربین را قرار می‌دهد، تنظیمات لازم را انجام می‌دهد، نشانه‌های فوکوس را تعیین می‌کند و صحنه را فیلم‌برداری می‌کند. سپس این فرآیند را برای هر شات و صحنه تکرار می‌کند.

توصیف شغل

'مسئولیت اصلی دستیار اول فیلم بردار(دوربین) تکنیک کشش فوکوس یا Pull- Focus ('کشش فوکوس' به عمل تغییر فاصله فوکوس لنز دوربین به فاصله سوژه متحرک از صفحه کانونی یا تغییر فاصله بین یک جسم ثابت و یک دوربین متحرک اشاره دارد) است'، این سخن دِرِک پلاو، یک دستیار اول فیلمبردار با تجربه که در فیلم‌های سینمایی، موزیک ویدئوها و تبلیغات کار کرده است. دستیار اصلی اول فیلمبرداری، همچنین وظیفه اداره تجهیزات و مدیریت افراد در بخش فیلمبرداری را نیز بر عهده دارد. وظایف او عموماً از مرحله پیش از تولید تا مرحله تولید را شامل می‌شود.

در مرحله قبل از تولید، دستیار اول فیلمبردار با کارگردان تصویربرداری (یا سینماتوگرافیست) و تکنسین تصویربرداری دیجیتال (Digital Imaging Technician) همکاری می‌کند و با مشاوره دادن درباره دوربین‌ها، لنزها و سایر تجهیزات پشتیبانی، به تحقق تصویری که کارگردان در ذهن دارد کمک کند. او همچنین سفارشات تجهیزات را ثبت کرده و تست‌های دوربین قبل از فیلم‌برداری را نیز انجام می‌دهد.

در هنگام آغاز تولید، اولین کار دستیار اول فیلمبرداری در هر روز، تخلیه تجهیزات به همراه سایر اعضای بخش فیلمبرداری است. دستیار اول فیلمبردار دوربین را آماده می‌کند و برای تمرینات و جای گذاری افراد در صحنه آماده می‌شود. دستیار دوم فیلمبردار نشانه‌هایی را برای بازیگران و موقعیت‌های دوربین در طول تمرینات مشخص می‌کند در حالی که دستیار اول فیلمبردار برنامه‌ریزی برای نحوه زدن همه این نشانه ها را آماده می کند.

اگر دستیار اول فیلمبردار بتواند حدس بزند که تصویربردار چه فکری می‌کند، می‌تواند تنظیمات دوربین را به بهترین شکل برای نیازهای آینده تغییر داده تا در زمان صرفه‌جویی شود. سپس دستیار اول فیلمبردار دوربین را قرار می‌دهد، تنظیمات لازم را انجام می‌دهد، نشانه‌های فوکوس را تعیین می‌کند و صحنه را فیلم‌برداری می‌کند. سپس این فرآیند را برای هر شات و صحنه تکرار می‌کند.

 

آینده شغلی

برنامه کاری دستیار اول فیلم بردار به صورت آزادکاری است. مسئولیت آنها توازن بین کار و زندگی است. روزهایی که در مجموعه فیلمبرداری حضور دارند، معمولاً بین ده تا دوازده ساعت طول می‌کشد و روزهای فیلمبرداری می‌تواند از یک تا شش روز در هفته متغیر باشد. آنها می‌توانند در هر زمانی شروع کنند. معمولاً 12 ساعت زمان توقف بین روزهای فیلمبرداری وجود دارد.

درک پلاو میگوید:'همچنین در طول سال زمان‌های کندی نیز وجود دارد، بنابراین بسیاری از دستیاران اول فیلم بردار هر زمانی که می‌توانند کار می‌کنند. در حالی که فریلنسرها احساس می‌کنند می‌توانند برنامه خود را کنترل کنند، بسیاری از آنها وابسته به یافتن پروژه‌ هستند.'

دستیار اول فیلم برداری به طور مستقیم با فیلمبردار و سایر اعضای تیم فیلمبرداری، از جمله دستیار دوم فیلم برداری و دستیاران شخصی فیلمبردار همکاری می‌کند. وقتی در مجموعه فیلمبرداری حضور دارند، در روابط اجتماعی با هر بخش تعامل دارند، اما تمرکز اصلی آنها فقط بر روی دوربین و افراد مرتبط با آن است. وقتی نیاز به ارتباط با بخش‌های دیگر وجود داشته باشد، دستیار اول فیلم بردار با دستیار اول کارگردان ارتباط برقرار می‌کند.


 

مسیر شغلی

بیشتر دستیاران اول فیلم بردار کار خود را به عنوان دستیاران تولید در مجموعه فیلمبرداری شروع می‌کنند. این روشی عالی برای کسب تجربه و دیدن فعالیت‌های بخش‌های مختلف است. اگر آنها به بخش دوربین علاقه‌مند باشند، می‌توانند سعی کنند دستیار دوربین شوند که به طور اساسی یک کارآموز دوربین است. این به آنها اجازه می‌دهد تا با پیگیری دستیاران اول و دوم دوربین، جزئیات هر شغل را یاد بگیرند و در عین حال تجربه فنی با تجهیزات را نیز جمع‌آوری کنند.

کار دستیار اول فیلم برداری این است که منظم بماند، دوربین را راه‌اندازی کند و فوکوس را تنظیم کند. البته این تنها نمیتواند به شکل تئوری انجام شود؛ باید توانایی تجربه عملی با تجهیزات را داشته باشد. بنابراین، برخی از افرادی که به شغل دستیار اول فیلم برداری علاقه‌مند هستند، در مراکز اجاره دوربین کار می‌کنند تا بتوانند تجربیات کاربردی را دریابند. البته بهترین تجربه از کار در مجموعه فیلمبرداری به دست می‌آید.

درک پلاو میگوید:' در شروع کار به عنوان یک دستیار اول فیلم بردار، شخص باید با فیلمبرداران ارتباط برقرار کرده و باید سعی بر این باشد تا بتوان در مجموعه‌های بزرگ حضور پیدا کرد. در سطوح بالا، دستیار اول فیلم بردار مسئول صدها هزار دلار تجهیزات است. پیشرفت شغلی به معنی دریافت پروژه‌های بزرگتری است که تجهیزات بیشتری را شامل می‌شود.'

پیشرفت در مسیر شغلی برای تبدیل شدن به یک دستیار اول فیلم بردار بر اساس دانش، ارتباطات و اخلاق کاری است. بسیاری از افراد در ابتدا به عنوان یک دستیار اول فیلم بردار در فیلمهای دوران تحصیلشان یا در فیلمبرداری‌هایی با بودجه کم برای دوستان خود کار می‌کنند. قبل از اینکه وارد حرفه دستیار اول فیلم بردار شوند، همه باید در ابتدا به عنوان یک دستیار تولید در یک تولید حرفه‌ای کار کنند. این به آنها دانش عملی و اصول رفتار مورد نیاز در مجموعه را برای موفقیت می‌دهد.

ببسیاری از افراد همچنین به عنوان دومین دستیار دوربین کار می‌کنند تا در صورت فراهم شدن فرصتی برای تبدیل شدن به دستیار اول، بتوانند بهترین مدیریت را برای یک دستیار دوم دوربین داشته باشند. پلاو می‌گوید: 'آسان‌ترین راه برای تبدیل شدن به یک دستیار اول فیلم برداری، ورود به مجموعه حرفه‌ای و شروع به یادگیری درباره دوربین است.' همچنین، برقراری ارتباط با فیلمبرداران نیز ایده‌ای عالی است زیرا آنها دستیاران اول فیلم برداری را برای یک تولید استخدام می‌کنند.

 

  • -          برای آشنایی با سیستم‌های دوربین مختلف، به اینترنت مراجعه کنید و تحقیقات انجام دهید.
  • -          به اجاره‌خانه‌های دوربین و فروشگاه‌های تجهیزات فیلمبرداری محلی بروید تا با این تجهیزات آشنا شوید.
  • -          به رویدادهای اجتماعی که در فیسبوک اعلام می‌شوند بروید تا با افرادی در صنعت آشنا شوید.
  • -          به فیلمبرداران فعال و دستیاران اول فیلمبردار در حال کار مراجعه کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید.

 

تجربه و مهارت‌ها

پلاو میگوید: 'مهم‌ترین دانش و مهارت‌هایی که یک دستیار اول فیلمبردار باید داشته باشد، نحوه راه‌اندازی و عملکرد دوربین است.' وظیفه آنها این است که تمام جزئیات عملکرد دوربین را بشناسند تا بتوانند از صحت تنظیمات آنها اطمینان حاصل کنند. اگر مشکلاتی با دوربین وجود داشته باشد، انتظار می‌رود که دستیار اول فیلمبردار بتواند آن مشکلات را رفع کند.

با افزایش سیستم‌های دوربین که هر کدام از آنها از منوی دیجیتال خود استفاده می‌کنند، بسیاری از دستیاران اول فیلمبردار حضور در کارگاه‌های تولیدکنندگان، تماشای آموزش‌های آنلاین و/یا مراجعه به مراکز اجاره دوربین را نیاز دارند تا قبل از ورود به مجموعه فیلمبرداری تجربه عملی با یک دوربین را داشته باشند. به طور اساسی، دستیار اول فیلمبردار هر چه بیشتر با سیستم‌های دوربین آشنا باشد، یافتن کار برایش آسان‌تر خواهد بود.

دستیار اول فیلمبردار چند ویژگی شخصیتی کلیدی نیز نیاز دارد. مهمترین آنها این است که شایسته و قابل اعتماد باشد. آنها نظارت بر دستگاه‌های بسیار گرانقیمت را بر عهده دارند و دوربین را برای هر فیلمبرداری راه‌اندازی می‌کنند. اگر دقت لازم را نداشته باشند یا دوربین به درستی کار نکند، ممکن است به دلیل زمان تلف شده یا تجهیزات خراب شده، هزاران دلار ضرر به مجموعه وارد کنند.

علاوه بر این، اگر هنگام ضبط، فوکوس را اشتباه انجام دهند، تصویر ناقص خواهد بود و باید دوباره انجام شود.

یک دستیار اول دوربین همچنین باید در برنامه‌ریزی ماهر بوده تا زمانی که عدسی دوربین تغییر می‌کند، زمان به هدر نرود. پلاو میگوید: 'آنها باید به طور مداوم از اتفاقاتی که در مجموعه رخ می‌دهد، آگاه باشند. یک دستیار اول دوربین باید درباره الکترونیک آگاهی داشته باشد، تاکید و تمرکز زیادی بر جزئیات داشته باشد و در حالی که تاکیدی بر برونگرا بودن نیست، ولی داشتن رفتار دوستانه بسیار موردپسند است.'


تصاویر خبر

آخرین اخبار

تصویر IMG دوره‌هادوره های شغلیآکادمی‌هااشتراکسوالات متداولاستعلام مدرکدرباره ماراهنمای سایت