دوره‌هادوره های شغلیآکادمی‌هااشتراکسوالات متداولاستعلام مدرکدرباره ما

مجری طرح

1403/02/1014:29
مجری طرح رابط بین خلاقان و تکنسین های بالای خط و پایین خط در فیلمبرداری فیلم است. آنها تولید را با تمرکز بر بودجه بندی و برنامه ریزی مدیریت می کنند و به تهیه کننده گزارش می دهند. یک تولیدکننده خط بخشی از تولید از پیش تولید تا تحویل پروژه خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تولید خط، با سیدارت گنجی صحبت کردیم که هم به عنوان مجری طرح و هم تهیه کننده در فیلم های بلند، موزیک ویدیوها و تبلیغات تجاری کار کرده است. گنجی می‌گوید: «اغلب پیش از جمع‌آوری منابع مالی، یکار مجری طرح شروع می‌شود... آنها فیلمنامه‌ را می‌خوانند و بودجه‌ای برای تهیه‌کننده ایجاد می‌کنند، که سپس از تهیه‌کنندگان اجرایی پول جمع‌آوری می‌کند. پس از جمع‌آوری پول، مجری طرح با کارگردان و تهیه‌کننده همکاری خواهد کرد تا افراد اصلی گروه را استخدام کنند. در طول فیلمبرداری، مجری طرح بودجه و برنامه را مدیریت می کند و همچنین از بخش تولید مراقبت می کند. با توجه به مسئولیت های عظیمی که باید در نظارت بر تولید فیزیکی یک فیلم انجام گیرد، مجری طرح معمولاً ستون فقرات یک تولید در نظر گرفته می شود.

نام های دیگر این شغل

None

 

توصیف شغل

مجری طرح رابط بین خلاقان و تکنسین های بالای خط و پایین خط در فیلمبرداری فیلم است. آنها تولید را با تمرکز بر بودجه بندی و برنامه ریزی مدیریت می کنند و به تهیه کننده گزارش می دهند.

یک تولیدکننده خط بخشی از تولید از پیش تولید تا تحویل پروژه خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تولید خط، با سیدارت گنجی صحبت کردیم که هم به عنوان مجری طرح و هم تهیه کننده در فیلم های بلند، موزیک ویدیوها و تبلیغات تجاری کار کرده است.

گنجی می‌گوید: «اغلب پیش از جمع‌آوری منابع مالی، یکار مجری طرح شروع می‌شود... آنها فیلمنامه‌ را می‌خوانند و بودجه‌ای برای تهیه‌کننده ایجاد می‌کنند، که سپس از تهیه‌کنندگان اجرایی پول جمع‌آوری می‌کند.

پس از جمع‌آوری پول، مجری طرح با کارگردان و تهیه‌کننده همکاری خواهد کرد تا افراد اصلی گروه را استخدام کنند. در طول فیلمبرداری، مجری طرح بودجه و برنامه را مدیریت می کند و همچنین از بخش تولید مراقبت می کند.

با توجه به مسئولیت های عظیمی که باید در نظارت بر تولید فیزیکی یک فیلم انجام گیرد، مجری طرح معمولاً ستون فقرات یک تولید در نظر گرفته می شود.

 

چشم انداز حرفه ای

یک مجری طرح حرفه ای همیشه مورد تقاضا است. با این حال، این حرفه یک شغل بسیار سخت است.

بسیاری از افراد خارج از صنعت فیلمسازی تنها جنبه های خلاقانه ساخت یک فیلم مانند داستان سرایی یا بازیگری را در نظر می گیرند. اما هیچ داستانی را نمی توان بدون تولیدی که بودجه، برنامه و خدمه محکمی دارد - که همگی در حوزه کاری مجری طرح هستند - روایت یا اجرا کرد.

برای موفقیت در این حرفه خاص، مجری طرح باید استاد مدیریت باشد. هنگامی که بودجه تمام می‌شود یا برنامه زمان‌بندی عقب می‌افتد، شرکت سازنده یا استودیو که بودجه تولید را تأمین می‌کند، ابتدا از مجری طرح بابت این تاخیر این سوال میشود.

به این ترتیب، برای یک مجری طرح مشتاق تولید مهم است که اصول این ملزومات فیلمسازی را درک کند.

آنها باید دقیقا بدانند که برای چه چیزی بودجه نیاز دارند زیرا این کار به هر بخش از فرآیند ساخت فیلم از پیش تولید تا پست پروداکشن مربوط می شود. آنها همچنین باید درک دقیقی از مدت زمان لازم برای تکمیل این مراحل فیلمسازی داشته باشند.

به همان اندازه نیز، آنها باید در برقراری ارتباط مکرر و واضح با همه بخش‌های کلیدی گروه، و همچنین کارگردان و تهیه‌کننده، مهارت داشته باشند تا مطمئن شوند که همه از نظر بودجه و برنامه با یکدیگر هماهنگ هستند. علاوه بر کارگردان و تهیه‌کننده، ارتباطات روزانه یک مجری طرح اغلب با مدیر تولید واحد، دستیار اول کارگردان و حسابدار تولید می‌شود.

فردی که بتواند تمامی این وظایف را به خوبی انجام دهد، می‌تواند شغلی طولانی و موفق داشته باشد. با این حال، همانطور که گفته شد، این یک حرفه سخت نیز خواهد بود.

از آنجایی که مجری طرح مسئول بسیاری از بخش‌های حیاتی یک تولید است، انتظار می‌رود که قبل و بعد از برنامه معمولی روزانه، از جمله آخر هفته‌ها، به خوبی کار کنند. این امر می‌تواند در طول عمر یک تولید سینمایی محقق شود، بنابراین مجریان طرح می‌توانند انتظار این را داشته باشند که تا زمانی که پروژه تحویل داده شود، ماهها مسئولیت‌های فشرده‌ای داشته باشند.

گنجی می‌گوید: «آنها روزها، عصرها و آخر هفته‌ها کار می‌کنند تا این کار را انجام دهند. به این ترتیب، استخدام افراد می‌تواند انجام گیرد و سایر بخش ها می توانند کار آماده سازی خود را آغاز کنند. هنگامی که فیلم‌برداری اصلی شروع می شود، همه چیز می تواند کمی آسان تر شود، زیرا استرس طبیعی به بخش های دیگر وارد می شود و یک بخش تولید وجود دارد که مشکلات روزمره ایجاد شده را مدیریت می کند. اساساً، با نزدیک شدن به تولید، حجم کار سنگین‌تر و سنگین‌تر می‌شود، سپس با شروع فیلم‌برداری اصلی، به تدریج کاهش می‌یابد.

در طول پیش تولید، همکاران اصلی مجری طرح، کارگردان، تهیه کننده اجرایی و فیلمنامه‌نویس هستند، آنها با هم همکاری می کنند تا فیلمنامه را تجزیه کرده، زمان بندی را تنظیم و فرآیند استخدام را آغاز کنند. به طور کلی وظایف آنها در این مرحله از فیلمسازی عبارتند از:

  • -          تجزیه و تقسیم بودجه به ابعاد کوچکتر
  • -          استخدام خدمه زیر خط
  • -          تنظیم برنامه تولید

هنگامی که پست های کلیدی پر شدند، مجری طرح در طول فیلم‌برداری اصلی با سران خدمه مانند گفر، کی گریپ، آرایشگر کلیدی، گریم کلیدی، طراح تولید و مدیر فیلمبرداری در ارتباط دائمی خواهد بود.

در طول عکاسی اصلی، وظایف سازنده خط معمولاً شامل موارد زیر است:

  • -          مدیریت تولید روزانه
  • -          نظارت بر اصلاحات برنامه
  • -          هماهنگی نیازهای تجهیزات
  • -          ارتباط بین تهیه کنندگان و سایر خدمه

حفظ برنامه در طول فیلمبرداری اصلی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا تاخیر می تواند به سرعت بسیار هزینه‌بر شود. از اقامت طولانی‌تر در هتل گرفته تا هزینه‌های بیشتر خدمات صنایع دستی تا اضافه حقوق، این بر عهده مجری طرح است که اطمینان حاصل کند که در هنگام تولید در صورت امکان از این هزینه‌ها جلوگیری به عمل می‌آید.

و هنگامی که فیلمبرداری اصلی به پایان رسید، کار یک مجری طرح تمام نمی شود! همانطور که یک تولید وارد مراحل پسا تولید و توزیع می شود، مسئولیت های اصلی یک مجری طرح عبارتند از:

  • -          پیگیری برنامه باقیمانده
  • -          نظارت بر نیازهای بودجه نهایی
  • -          هماهنگی حقوق خدمه در مرحله پسا‌تولید
  • -          مدیریت تحویل پروژه

بنابراین همانطور که می‌بینید، مجری طرح در تک تک مراحل تولید دست دارد.


 

مسیر شغلی

مسیر شغلی یک مجری طرح می تواند هم در دانشگاه و هم در محل کار شروع شود.

مجری طرحی که می‌خواهند به طور خاص روی فیلم کار کنند، ممکن است مدرک عمومی فیلم را دنبال کنند.

بسته به برنامه، آن‌ها ممکن است فرصت‌هایی برای کار روی فیلم‌های دانشجویی داشته باشند و مهارت‌های مدیریت بودجه، برنامه و سایر افراد را توسعه دهند.

تجربه دنیای واقعی همچنین می‌تواند به شکل کار بر روی پروژه‌های کوچک و مستقل مانند فیلم‌های کوتاه، موزیک ویدیو یا سایر انواع مشابهی از محتوا باشد. در تولیدات کوچکتر ممکن است نقش بزرگتری برای یک مجری طرح مشتاق به وجود بیاید.

اما شروع به کار به عنوان یک کارآموز، دستیار تولید یا دستیار تهیه کننده در یک پروژه بزرگتر به همان اندازه ارزشمند است. در این نقش‌ها، یک مجری طرح نوظهور می‌تواند از نزدیک ببیند که چگونه افراد ارشد بیشتری در یک مجموعه، افراد را مدیریت می‌کنند یا به برنامه‌ای پایبند هستند.

بسته به شغل، ممکن است از یک مجری طرح مشتاق خواسته شود که به مدیر واحد تولید یا هماهنگ کننده تولید کمک کند، که این امر می‌تواند بینش و تجربه ارزشمندی را در مورد مسئولیت‌های مدیریتی این حرفه در یک فیلمبرداری ارائه دهد، حتی اگر به معنای این باشد که آنها مجبور شوند نیازهای پایه‌ای فیمبرداری را انجام دهند.

گنجی خاطرنشان می‌کند: «به طور کلی، مسئولیت‌های بخش تولید شامل هماهنگی لجستیکی، برپایی ناهار، ایجاد بیس‌کمپ و آماده‌سازی لوکیشن است. اطمینان از اینکه حمل و نقل به درستی انجام شده و توالت در مجموعه وجود دارد، کار بزرگی است.

از آنجایی که یک مجری طرح مشتاق از طریق رزومه رو به رشد در پروژه‌ها، تجربه بیشتری به دست می‌آورد، می‌تواند مهارت‌های خود را در ارتباط با وظایفی مانند تضمین نرخ فروشندگان مناسب یا انجام نیازهای مدیریتی تقویت کند تا اطمینان حاصل شود که همه چیز در مجموعه به ‌خوبی اجرا می‌شود.

گنجی می‌گوید « بهترین راه برای یادگیری حرفه مجری طرح، کار با یک مجری طرح معتبر است. آنها به عنوان یک مربی عمل می‌کنند و شما را سر صحنه می برند. این شغلی است که در آن استعدادها از طریق تجربه عملی رشد می‌کنند. حتی اگر دوره کارآموزی در دسترس نبود، شخص می‌تواند برای یک مجری طرح تولید به‌عنوان دستیار کار کند و سپس از نردبان حرفه‌ای بالا رفته تا بتواند در آینده تبدیل به هماهنگ‌کننده تولید و مدیر واحد تولید شود.»

حتی برای نقشی مانند مجری طرح، که با لیست قابل توجهی از مسئولیت ها همراه است، رقابت برای گرفتن پروژه‌ها می‌تواند بسیار دشوار باشد. بنابراین، مجریان طرح مشتاق تشویق می‌شوند تا به جایی که کار است رفته تا بتوانند شانس خود برای نفوذ و یافتن مداوم شغل افزایش دهند.

او همچنین ممکن است مجبور شود در ابتدای کار خود داوطلب شود تا فقط تجربه کسب کند، رزومه کاری خود را رشد داده و ارتباطات حرفه ای ایجاد کند که این امر به طور بالقوه می تواند به پروژه‌های بعدی منجر شود.

با در نظر گرفتن این موضوع، گنجی توصیه های زیر را ارائه می دهد:

  • -          کارهای بزرگ، حتی نمایش‌های واقعیت‌نما یا موزیک ویدیوها را در صحنه فیلمبرداری و با شغل دستیاری تولید انجام دهید تا ببینید کارها چگونه پیش می‌رود.
  • -          فیلم های دانشجویی بسازید. در آنجا فرصت برای دریافت مسئولیت بیشتر در جایی که می توان آزمون و خطا انجام داد، فراهم است.
  • -          یک مجری طرح برای کمک پیدا کنید.
  • -          شبکه‌سازی با مدیران و مدیران ارشد. آنها می توانند نقاط مرجع عالی برای به دست آوردن کارهای آینده باشند.

 

تجربه و مهارت‌ها

وقتی صحبت از تولیدکننده خط می شود، اهمیت تجربه را نمی توان دست کم گرفت.

به‌ویژه وقتی صحبت از بودجه و زمان‌بندی به میان می‌آید - و راه‌های زیادی که هر دوی این عوامل را می‌توان در طول فیلمبرداری تحت تأثیر قرار داد - برای یک مجری طرح مشتاق لازم است تا بیشترین تجربه ممکن را به دست آورده تا نحوه چگونگی برخورد با این مسائل را یاد بگیرد.

به همین دلیل است که انجام کارهای داوطلبانه یا دستیاری تولید می‌تواند سرمایه‌گذاری مفیدی در زمان و انرژی باشد، زیرا یک مجری طرح تازه کار، با قرار دادن خود در این گونه موقعیتهای شغلی می‌تواند نحوه برخورد با مشکلات را در پروژه‌ها به خوبی یاد بگیرد.

از آنجایی که نقش مجری طرح شامل نظارت بر بودجه، برنامه و خدمه است، گنجی خاطرنشان می کند که «هر نوع تجربه سازمانی یا مدیریتی برای این حرفه بسیار مهم است.

«یاد بگیرید چگونه خونسرد باشید و با دیگران همکاری کنید. بسیاری از افراد در بخش خلاقیت صنعت سرگرمی فقط به هنر خود فکر می‌کنند و این به مجری طرح بستگی دارد که همه چیز را کنار هم نگه دارد. همه برای انجام هنر خود زمان و منابع بیشتری می‌خواهند، اما تهیه‌کننده خط باید این حد و حدودها را برای آن‌ها انجام دهد، بدون اینکه برنامه یا بودجه‌ای را از دست بدهد.»

این مهارت های سازمانی و مدیریتی لزوماً نیازی به کسب تجربه کاری ندارند.

گنجی می افزاید: «هر گونه تجربه قبلی با موقعیتی که نیاز به هماهنگی داشته باشد، سودمند است. لازم نیست در صنعت فیلم باشد. به عنوان مثال، مدیریت یک تیم کاری در قهوه فروشی‌های زنجیره‌ای استارباکس می تواند یک زمین تمرینی عالی نیز باشد. چه تعداد مشتری وارد می شوند و به چه تعداد پرسنل و قهوه نیاز دارم تا آنها را در خود جای دهم؟»

ممکن است تعجب‌آور نباشد که بدانیم گاهی اوقات شغل یک مجری طرح می تواند بسیار استرس زا باشد. اما اغلب چیزی که فردی را که خواستار تبدیل به یک مجری طرح است را از کسی که واقعاً در آن موفق است متمایز می‌کند، توانایی او در حفظ آرامش در شرایط سخت است.

به خصوص با توجه به اینکه بسیاری از دیگر اعضای کلیدی در یک فیلمبرداری زمانی که مشکلی پیش می‌آید به مجری طرح نگاه می‌کنند، بسیار مهم است که مجری طرح بتواند تحت فشار به خوبی کار کند و رهبری لازم را برای اجرای روان تولید فراهم کند.

به ویژه، اینجاست که تجربه می تواند مفید باشد. اگر می‌دانید که می‌توانید خود را از یک موقعیت استرس‌زا رها کنید، به احتمال زیاد قدرت و دانش لازم برای انجام مجدد آن را در آینده پیدا خواهید کرد.

گنجی خاطرنشان می‌کند: «کسی که خونسرد بوده و نشان نمی‌دهد که استرس دارد، کاندیدایی ایده‌آل برای این حرفه است. اگر افراد ببینند که مجری طرح تحت فشار است، حتی اگر توجیه پذیر باشد، به جای وظیفه‌ای که برای انجام آن استخدام شده‌اند، به فکر تدارکات و سایر بخش‌ها خواهند بود.

« این برای یک فیلم خوب نیست. علاوه بر این، برای یک مجری طرح مهم است که بتواند به مردم اعتماد کند و لزوماً ریال به ریال بودجه را پیگیری نکند. هیچ کس دوست ندارد تحت مدیریت خرد باشد. با این حال، این وظیفه مجری طرح است که بودجه را مدیریت کند، بنابراین اینجا تعادل هم مورد نیاز است.»

در پایان کار، ایجاد تعادل، وظیفه یک مجری طرح است. متعادل کردن بودجه.  متعادل کردن برنامه کاری. ایجاد تعادل بین خواسته ها، انتظارات و نیازهای افراد.

  

آموزش

آموزش برای تبدیل شدن به یک مجری طرح به بهترین وجه در تجربه عملی یافت می شود.

مجدداً یادآوری میشود، کارآموزی، موقعیت‌های دستیار تولید یا سایر فرصت‌های سطح ابتدایی را ارزشمند بدانید، زیرا آنها تجربه مهمی را ارائه داده که می‌توان در پروژه‌های بعدی از آن استفاده کرد. هر شغلی، حتی شغل های داوطلبانه، همچنین فرصتی برای ملاقات با متخصصان دیگری فراهم می کند که ممکن است بتوانند شما را برای شغل آینده توصیه کنند.

در حالی که هیچ چیز نمی تواند جایگزین تجربه دنیای واقعی شود، کالج همچنین می تواند از نظر کسب تجربه در مورد فیلم‌های دانشجویی و ملاقات با همسالانی که ممکن است روزی در موقعیتی باشند که شما را برای شغلی استخدام کنند مفید باشد.


تصاویر خبر

آخرین اخبار

تصویر IMG دوره‌هادوره های شغلیآکادمی‌هااشتراکسوالات متداولاستعلام مدرکدرباره ما