متخصص بازاریابی موتورهای جستجو دقیقا چه کاری انجام می دهد؟
اصطلاح SEM که شکل کوتاهشده Search engine Marketing است، راهی بسیار موثر برای کسب و کارهای کوچک به منظور افزایش مشتریان، بالابردن درآمد و کم کردن هزینههای جذب مشتری است. این واژه به معنی نوعی خاصی از بازاریابی توسط موتورهای جستجو است که از طریق پرداخت هزینه انجام میشود. یکی از شناختهشدهترین انواع بازاریابی موتورهای جستجو، تبلیغات کلیکی گوگل یا AdWords است. پیادهسازی و اجرای برنامهها و استراتژیهای حوزه SEM وظیفه اصلی این شغل است. مسئولیت عملیاتی و اجرایی کمپینهای SEM، رصد کلمات کلیدی و تحقیقات، بهینهسازی صفحات فرود، کلمات کلیدی پیشنهاد قیمت، نظارت بر خلق کپی برای تبلیغات، تست A/B و سایر اقدامات اجرایی حوزه SEM از دیگر وظایفی است که متخصص این حوزه بر عهده دارد. این شغل گرچه در دنیا فراتر از گوگل است؛ اما در ایران با عنوان متخصص گوگل ادز شناخته میشود.
به دست آوردن حداکثر ROI در کمپینهای تبلیغاتی پولی (paid) با استفاده از تحلیل دیتای موجود
آنالیز کردن دیتای سایت و کمپینهای PPC
آنالیز و بررسی لینکهای تبلیغاتی رقبا
مدیریت هزینههای کمپینها و تخمین زدن هزینه ماهیانه
پیادهسازی و بهکارگیری استراتژی لینکسازی
انتشار پست مهمان در سایتهای دیگر بهعنوان یکی از راهکارهای مهم SEM
تحقیق درباره کلمات کلیدی موردنظر و تشخیص و بهکارگیری آنها در محتوا و کمپینهای تبلیغات پولی
مشارکت در تخمین بودجه ماهانه
راهاندازی و مدیریت PPC/CPC، بازاریابی مجدد و کمپینهای تبلیغاتی شبکههای اجتماعی
رصد کردن و گزارش KPIها با استفاده از گوگل آنالیتیکس، ادوردز و ابزارهای سوشال
جستجوی ترندها و کلمات کلیدی برای دانستن اینکه در حال حاضر چه چیزهایی مورد توجه است
رصد رقبا و مقایسه کمپینهای آنها با کمپینهای اجرا شده توسط شرکت
راهاندازی و مدیریت کمپینهای تبلیغاتی، جستجوی کلمات کلیدی، آنالیز ترندها، هدفگذاری و ارزیابی بازخوردها
تهیه گزارشهای تحلیلی و ارائه بازخورد به مدیریت مافوق
محاسبه هزینههای کمپین، برآورد هزینههای ماهانه و ارائه گزارش در خصوص ناهمخوانی در هزینهها
ارتقای کپی و لندینگپیجها برای کمپینهای پولی موتورهای جستجو
استخراج، گسترش و بهینهسازی مداوم کلمات کلیدی
جستجو و آنالیز لینکهای تبلیغاتی رقبا