ویراستار کسی است که متن خروجی را تصحیح ، پیراسته و تنظیم می کند. در واقع ویراستار به کسی میگویند که وظایف اش شناسایی ایرادات و اصلاحات لازم در متن است. ویراستاری از دسته شغل هایی است که نیاز به ابزار خاصی ندارد و با داشتن یک سیستم ممکن می شود یا اینکه لازم به بودن در محل کار نیست و به صورت دور کاری هم می توانید این کار را انجام دهید. مهمترین موردی که شخص ویراستار باید داشته باشد تمرکز آن شخص است و ویژگی دیگری که باید داشته باشد اهل مطالعه مداوم بودن است، هیچ نکته کوچک در این حرفه از چشم شما نباید دور بمانند و حتی بسیاری از افراد معتقدند که اولین اشتباه می تواند آخرین اشتباه شما باشد. وظیفه یک ویراستار ممکن است متفاوت باشد از غلط املایی گرفتن تا تصحیح نسخ خطی از وظایف آنها محسوب می شود. برای شروع در این رشته نیاز به مدرک خاصی ندارید شما با هر رشتهای دانشگاهی میتونید توی این زمینه فعالیت خود را آغاز کنید.
جمع آوری متون خطی را از نویسندگان
مطالعه مطالب و سپس ویرایش آن ها و در نهایت جمع بندی و نوشتن تمامی مطالب
از صحت اطلاعات پیش از انتشار متن مطمئن شود تا بعداً با مشکل روبرو نشود.
با همراهی نویسندگان، مطالب را توسعه دهد.
روابط خوبی را با نویسندگان برقرار کند و بتواند با ارتباط با کارمندان به فرایند کار سرعت ببخشد.
به شکلی برنامه ریزی کند تا مطالب کتاب برای انتشار با توجه به زمانبندی آماده شود. (این نکته در وظایف ویراستاری بیش از سایر موارد تاکید می شود.)